Ergebnisse / Output

Auf dieser Seite finden Sie (Zwischen-)Ergebnisse unserer Arbeit, insbesondere Vorträge und Veröffentlichungen mit Projektbezug sowie (sobald verfügbar) Zusammenfassungen der Fallstudien.

Here you’ll find results from our project, mainly presentations, publications and (soon) reports on the case studies.

 

Aufsätze / Journal Papers (Peer Reviewed)

Schmidt, J.-H.; Loosen, W. (2014): Both Sides of the Story. Assessing audience participation in journalism through the concept of inclusion distance. In: Digital Journalism, DOI: 10.1080/21670811.2014.930243. Online: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21670811.2014.930243# [preprint]

[Update: In case you don’t have access to the journal’s content, you can use this link which gives up to 50 people free access.]

Schmidt, J.-H.; Loosen, W.; Heise, N.; Reimer, J. (2013): Journalism and participatory practices – Blurring or reinforcement of boundaries between journalism and audiences? In: Recherches en Communication, No. 39, 2013. S. 91-109. Preprint available here.

Heise, N.; Loosen, W.; Reimer, J.; Schmidt, J.-H. (2013): Including the audience. Comparing the attitudes and expectations of journalists and users towards participation in German TV news journalism. In: In: Journalism Studies, Vol. 15, Issue 4, 411-430. DOI: 10.1080/1461670X.2013.831232. Online: www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1461670X.2013.831232 [preprint]

Loosen, W.; Schmidt, J.-H. (2012): (Re-)Discovering the Audience. The Relationship between Journalism and Audience in Networked Digital Media. In: Information, Communication & Society, Special Issue „Three Tensions Shaping Creative Industries in a Digitized and Participatory Media Era“ (Ed. Oscar Westlund), Vol. 15, Nr. 6, 2012, S. 867-887. [preprint]

 

Buchkapitel / Book chapters

Loosen, W.; Schmidt, J-H. (in print): Multi-method Approaches in Journalism Research. In: T. Witschge, C.W. Anderson, D. Domingo, A. Hermida (Eds.) The SAGE Handbook of Digital Journalism. Thousand Oaks: SAGE.

Loosen, W. / Schmidt, J-H. (in preparation): Between proximity and distance: Including the audience in journalism (research). In: B. Franklin, S. Eldrigde II (Eds.): The Routlegde Companion to Digital Journalism Studies. London: Routledge.

Reimer, J.; Loosen, W.; Heise, N.; Schmidt, J.-H. (2014): Erwartungen und Erwartungserwartungen an Publikumsbeteiligung bei der Tagesschau. In: B. Stark, O. Quiring, N. Jackob (Hrsg.): Von der Gutenberg-Galaxis zur Google-Galaxis. Alte und neue Grenzvermessungen nach 50 Jahren DGPuK. Schriftenreihe der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, Band 41. Konstanz: UVK, S. 135-150.

Loosen, W. (2013): Publikumsbeteiligung im Journalismus. In: K. Meier, C. Neuberger (Hrsg.): Journalismusforschung. Stand und Perspektiven. Baden-Baden: Nomos, S. 147-163.

 

Weitere Texte / Other Texts

Heise, N. (2015): Keine Einbahnstraße. Wie Journalisten mit dem Publikum kommunizieren. In: epd medien, Nr. 6, S. 7-10. Online verfügbar: http://www.epd.de/fachdienst/fachdienst-medien/schwerpunktartikel/keine-einbahnstra%C3%9Fe

Loosen, W.; Schmidt, J.-H. (2014): Wechselseitige Erwartungen. In: Message, Nr. 4, 2014, S. 24-25.

Schmidt, J.-H. (2013): Vom Gatekeeping zum Gatewatching. Verändern Soziale Medien den Journalismus? In: Bundeszentrale für politische Bildung (Hrsg.): Dossier Lokaljournalismus. Online-Publikation: http://www.bpb.de/gesellschaft/medien/151433/vom-gatekeeping-zum-gatewatching

Heise, N.; Reimer, J. (2012): Die (Wieder-)Entdeckung des Publikums. Neues Projekt am Hans-Bredow-Institut. In: Journalistik Journal, Jg. 15, Nr. 1, S. 22-23. [Beitrag]

Birkner, T.; Loosen, W. (2012): Rezeption – Selektion – Partizipation. Journalismus und der Wandel der Publikumsrolle vor und mit dem Aufkommen des Social Web. In: Journalistik Journal, Heft 1, S. 20-21.

 

 

Ergebnisse unserer Fallstudien / Case Study Reports

(I.) Tagesschau / tagesschau.de (Tägliche TV-Nachrichtensendung / daily TV newscast)

Loosen, W.; Schmidt, J.-H.; Heise, N.; Reimer, J.; Scheler, M. (2013): Publikumsinklusion bei der Tagesschau. Zusammenfassender Fallstudienbericht aus dem DFG-Projekt „Die (Wieder-)Entdeckung des Publikums“. Arbeitspapiere des Hans-Bredow-Instituts Nr. 26. Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut, März 2013. Online: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/709.

Tabellenband Journalistenbefragung / technical report on newsroom survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/710

Tabellenband Nutzerbefragung / technical report on user survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/711

(II.) Wöchentlicher Polittalk / weekly political talk show

Loosen, W.; Schmidt, J.-H.; Heise, N.; Reimer, J. (2013): Publikumsinklusion bei einem ARD-Polittalk. Zusammenfassender Fallstudienbericht aus dem DFG-Projekt „Die (Wieder-)Ent­deckung des Publikums“. Arbeitspapiere des Hans-Bredow-Instituts Nr. 28. Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut, Dezember 2013. Online: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/739.

Tabellenband Nutzerbefragung / technical report on user survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/1047

(II.) Süddeutsche Zeitung & sueddeutsche.de (überregionale Tageszeitung / daily national newspaper)

Heise, N.; Reimer, J.; Loosen, W.; Schmidt, J.-H.; Heller, C.; Quader, A. (2014): Publikumsinklusion bei der Süddeutschen Zeitung. Zusammenfassender Fallstudienbericht aus dem DFG-Projekt „Die (Wieder-)Entdeckung des Publikums“. Arbeitspapiere des Hans-Bredow-Instituts Nr. 31. Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut, Oktober 2014. Online: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/1050.

Tabellenband Journalistenbefragung / technical report on newsroom survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/1046

Tabellenband Nutzerbefragung / technical report on user survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/1045

(IV.) Der Freitag & freitag.de (Wochenzeitung / weekly news magazine)

Reimer, J.; Heise, N.; Loosen, W.; Schmidt, J.-H.; Klein, J.; Attrodt, A.; Quader, A. (2015): Publikumsinklusion beim Freitag. Zusammenfassender Fallstudienbericht aus dem DFG-Projekt „Die (Wieder-)Entdeckung des Publikums“. Arbeitspapiere des Hans-Bredow-Instituts Nr. 36. Hamburg: Verlag Hans-Bredow-Institut, Dezember 2015. Online: http://hans-bredow-institut.de/webfm_send/1115.

Tabellenband Journalistenbefragung / technical report on newsroom survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/1116

Tabellenband Nutzerbefragung / technical report on user survey: http://www.hans-bredow-institut.de/webfm_send/1117

Vorträge / Presentations

  • „Both sides of the story: Assessing audience participation in journalism through the concepts of inclusion level and inclusion distance“, W. Loosen, J.-H. Schmidt, „Future of Journalism 2013“ conference, September 13th 2013, Cardiff.

  • „“What is it good for? Absolutely nothing!?” Comparing attitudes and expectations of journalists and users towards audience participation in news journalism““, N. Heise, W. Loosen, J. Reimer, J.-H. Schmidt, International Communication Association’s 63rd annual conference „Challenging Communication Research“, June 21st 2013, London

  • „‚Bitte schließen Sie den Kommentarbereich!‘ Erwartungen und Erwartungserwartungen an Publikumsbeteiligung im Journalismus“, W. Loosen, J.-H. Schmidt, N. Heise & J. Reimer, Jahrestagung der DGPuK, 10.5.2013 in Mainz.

 

  • „Public Participation in TV News. Expectations and Practices of Audience Inclusion at the ‚Tagesschau'“, N. Heise & J. Reimer, 8.1.2013 in Hamburg.

 

  • „‚Brückentechnologien‘ – Technische Objekte als Intermediäre zwischen Journalismus und Publikum“, N. Heise auf der Tagung „Journalismus & Technik“ der DGPuK-Fachgruppe Journalistik und Journalismusforschung, 9.2.2013 in München

 

  • „Public participation in the news. Expectations and practices of audience inclusion at the “Tagessschau”“, W. Loosen, J.-H. Schmidt, J. Reimer & N. Heise at the “European Communication Conference 2012″, 27.10.2012 in Istanbul.

 

  • „Journalism and participatory media – Blurring or reinforcement of boundaries between journalism and audiences?“, J.-H. Schmidt, W. Loosen, N. Heise & J. Reimer at the “Towards Neo-Journalism? Redefining, Extending or Reconfiguring a  Conference, 3./4.10.2012 in Brussels.

 

  • „Die (Wieder-)Entdeckung des Publikums. Journalismus unter sozialmedialen Bedingungen“, W. Loosen auf der DJV-Tagung „Besser Online“, 15.9.2012, Bonn.

 

  • „Social Media Guidelines in Journalism“, J. Reimer, W. Loosen & J.-H. Schmidt at the „International Communication Association‘s 62nd Annual Conference“, 26.5.2012 in Phoenix.

 

  • „Social Media Guidelines in Journalism“, W. Loosen, J. Reimer & J.-H. Schmidt at the conference „General Online Research“, 6. 3. 2012 in Mannheim.

 

  • „The (Re-)Discovery of the Audience: The Relationship Between Journalism and Audience under the Conditions of Web 2.0“, W. Loosen at the International Communication Association Conference, 23.6.2010 in Singapore.